Brazilië (L) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Carry en Claire - WaarBenJij.nu Brazilië (L) - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Carry en Claire - WaarBenJij.nu

Brazilië (L)

Door: Carry en Claire

Blijf op de hoogte en volg Carry en Claire

05 November 2015 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hola!

We zijn nu drie weken in Brazilië en we love Brazil!! We vinden het heerlijk om hier te zijn :) De mensen zijn ontzettend aardig, het eten is heerlijk en we genieten elke dag. We zijn ondertussen alweer op een aantal plekken geweest: in Foz do Iguazu, in São Paulo en op het eiland Ilha Grande.

Foz do Iguazu

In Foz do Iguazu zijn we twee dagen geweest. We hadden voor zowel de Braziliaanse kant als de Argentijnse kant van de watervallen een hele dag uitgetrokken. Op donderdagochtend kwamen we in Foz do Iguazu aan met de nachtbus vanuit Florianopolis. We hadden van meerdere mensen gehoord dat je voor de Argentijnse kant van de watervallen echt een hele dag moet uittrekken en het was al bijna middag tegen de tijd dat we in het hostel gesetteld waren, dus we besloten om eerst de Braziliaanse kant van de watervallen te gaan bekijken. We hebben er ongeveer drie uur over gedaan om de Braziliaanse kant van de watervallen te bekijken. Deze kant bestaat uit een verhard pad dat door een bosachtig gebied loopt en vanaf waar je mooi uitzicht hebt op de watervallen. Aan het einde van het pad bevindt zich 'The Devil's Throat'; een pad dat erg dicht langs een waterval gaat, waardoor je helemaal nat wordt. We zijn helemaal tot het einde van het pad gelopen en dus ook erg nat geworden, maar het was een geweldige ervaring. Het was ook helemaal niet erg om nat te zijn, want het was 35 graden en het was erg benauwd, dus het was lekker om even verkoeling te hebben.

De volgende dag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen gegaan. We waren vroeg vertrokken, maar hebben er zó lang over gedaan om er te komen dat we helaas niet de tijd hadden om alles te kunnen zien. Als eerste hadden we een zwembad gecreëerd in onze kamer in het hostel (doucheputje liep niet af), wat voor vertraging zorgde. Daarna hadden we per ongeluk de bus naar Paraguay gepakt in plaats van de bus naar het busstation (miscommunicatie met de buschauffeur). Vervolgens werden we bij de grens tussen Brazilië en Argentinië uit de bus gelaten om een stempel te halen voor in het paspoort, was de bus gewoon verder gereden zonder op ons te wachten en duurde het een uur voordat er een volgende bus kwam... Uiteindelijk hebben we met een paar andere mensen een taxi gedeeld om er te komen omdat het anders nog 45 minuten langer geduurd had voordat we er waren. Eenmaal bij de watervallen hebben we gekozen om het 'Upper Trail' te lopen: een wandeling waarbij je de bovenkant van de watervallen ziet en er letterlijk overheen loopt. Dit was ook heel mooi om te zien en erg leuk om eens gedaan te hebben.

São Paulo

Vanuit Iguazu hebben we de nachtbus naar São Paulo genomen. Dit was de langste nachtbus (17 uur) die we tot nu toe gehad hebben. We hadden geluk dat beide stoelen naast ons niet bezet waren, dus we hadden allebei twee stoelen voor onszelf.
In eerste instantie hadden we besproken dat we São Paulo zouden overslaan, omdat we van heel veel mensen hoorden dat het daar erg gevaarlijk is. Maar in Montevideo hebben we een meisje, Rafa, ontmoet die uit São Paulo komt en zij wilde graag dat we naar São Paulo zouden komen. Ze wist een slaapplek voor ons en wilde ons graag persoonlijk rondleiden door de stad. Via haar zijn we met iemand in contact gekomen die een appartement verhuurt via AirBnB waar we konden verblijven. Rafa en haar vriend hebben ons rondgeleid door de stad en hebben ons de belangrijkste plekjes laten zien. We zijn ook met hen gaan lunchen en hebben typisch Braziliaanse dingen geproefd die erg lekker waren!

Ilha grande

Vanuit São Paulo hebben we de bus naar Angra dos Reis gepakt. Daar hebben we één nacht geslapen en de volgende dag zijn we met de boot naar Ilha Grande gegaan. In Ilha Grande hebben we een heerlijke, rustige week gehad en hebben we lekker gerelaxed. Op het eiland viel wel eens de stroom uit, waardoor we zonder licht en wifi kwamen te zitten. Soms was het even vervelend om zonder licht te zitten, maar het was helemaal niet erg om zonder wifi te zitten en gewoon te genieten van het eiland. Het was de hele week heerlijk weer dus we zijn een paar keer naar het strand geweest en we hebben ook een snorkeltour gedaan met een speedboat. Op het eiland waren allemaal terrasje op het strand waar je heerlijk kon uiteten en dat hebben we dus ook vaak gedaan. Het hostel waar we verbleven was hartstikke gezellig. We hebben er veel nieuwe mensen ontmoet en we hebben ons goed vermaakt tijdens de feestjes die georganiseerd werden in het hostel.

Op het eiland hebben we wel een paar blonde momentjes gehad. Toen we aankwamen met de boot en wilden gaan pinnen, bleek dat er geen bank of pinautomaat op het eiland was en we het dus moesten doen met het cashgeld wat we op dat moment hadden (wat nooit genoeg was geweest voor een hele week). Gelukkig kon er wel op veel plekken betaald worden met creditcard, maar dit betekende dus wel dat we voor de kleinste bedragen, bijvoorbeeld voor 3 euro in een supermarkt, moesten betalen met de creditcard. We hadden er van tevoren helemaal niet over nagedacht dat er geen mogelijkheid zou zijn om geld te pinnen op het eiland, maar gelukkig hebben we het wel gered de hele week.
Wanneer we ergens op een plek voor een aantal dagen blijven, boeken we meestal een hostel voor twee nachten om te kijken of het hostel bevalt. Als het niet bevalt, kunnen we na die twee nachten verhuizen naar een ander hostel en als het wel bevalt, kunnen we nog een paar nachten bijboeken. Dit hadden we ook gedaan bij het hostel op Ilha Grande. Het bleek een leuk hostel te zijn dus we wilden graag bijboeken voor een paar nachten, maar toen we dat wilden doen bleek dat het hostel helemaal volgeboekt was. Op maandag was er een nationale feestdag (wisten wij niet) en daardoor had iedereen lang weekend en kwamen veel mensen van het vasteland hun weekend doorbrengen op het eiland. Op het hele eiland waren er dus nauwelijks slaapplekken te vinden en als we die wel vonden, waren ze hartstikke duur. Het personeel van het hostel was erg aardig en deed er alles aan om een slaapplek voor ons te vinden voor drie nachten. Uiteindelijk zijn we in het huisje gebleven van een mevrouw die in het hostel werkte. Haar huis was superklein en het was niet erg schoon, maar we hadden tenminste een plek om te slapen.

Rio de Janeiro

Op zondag zijn we met de boot naar het vasteland gegaan en zijn we met een autobus naar Rio gebracht. Onze laatste week is nu al ingegaan, de tijd gaat zo snel! Het verslag van Rio volgt snel.

Liefs,
Carry en Claire

• 05 November 2015 - 08:57

Tante Yvonne En Oom Leo:

Hallo dames,
    Wat een belevenissen. Jullie hebben al veel gezien. Leuk die verslagen. Kunnen wij ook een beetje meegenieten. Nog een fijne laatste week. Groetjes